Metoda ledovce

Metoda ledovce, skupinová výstava No Weather Today, Galerie města Plzně, spolupráce s Andreou Uváčikovou, 2023

„Je to len špička ľadovca.“ Špička ľadovca ako niečo povrchové a povrchné, čo vidíme voľným okom, ale pod tým je zvyčajne niečo viac. Špička ľadovca ako malá časť toho, čo je. Ako predzvesť toho, čo bude.

Inštalácia si prepožičiava na prvý pohľad prvoplánovú myšlienku topenia ľadovcov v dôsledku globálneho otepľovania. Bohužiaľ aj v dnešnej dobe sa mnohým ľuďom zdá byť globálna environmentálna kríza tak vzdialená, že ju považujú za niečo, čo sa deje „mimo nich“, za niečo, čo sa ich netýka, prípadne ju úplne popierajú. Koho a ako ovplyvňuje to, že niekde na opačnom konci zemegule sa topí ľadovec alebo že teplota mora stúpne o pár stupňov? Je to len špička ľadovca. Pod ňou je balík známych následkov, ktoré našu planétu čakajú, ale aj neznámy priestor nášho budúceho sveta, ku ktorému sa približujeme našim každodenným spôsobom života. Môžu byť aj naše obavy, strachy, stres a ďalšie subjektívne prežitky následkom toho, ako ako spoločnosť fungujeme? Môžu byť aj ony symptómom života, ktorý je až úzkostne separovaný od problémov „tam vonku“, tam na druhom konci planéty, separovaný od prostredia, v ktorom žijeme? A naopak: sú naše subjektívne problémy naozaj subjektívnymi, alebo v kontexte celoplanetárneho vývoja ponúkajú aj iné vysvetlenia, než že sú akousi „vadou každého jednotlivca“?

Text: Andrea Uváčiková

Instalace se skládá ze dvou objektů, první obsahuje text HOT, který je ponořen do akvária. Text je vytisknutý z rozpustného plastu PVA, na kterém je nános tiskařské barvy. Dílo je procesuální. Po rozpuštění písmen se potopí pouze barva.

Druhý objekt obsahuje sochu připomínající ledovec, kde je rozpustná pouze špička. Objekt je umístěn v akváriu spolu s čerpadlem, které čerpá vodu na špičku objektu. Voda se spustí pouze když přijde návštěvník, u objektu je umístěn senzor pohybu.

Instalace obsahuje kresby/texty, které navazují na objekty. Kresby se rozpínají do prostoru v okolí objektů na podlaze.

Text: Andrea Uváčiková